كيكة الجلاش

كيكة الجلاش

المقادير :
( نص كيلو جلاش و يفضل يدوى )
1/2 1 كوب لبن حليب.31398344_1153405581480634_7776542718168931478_n
1/2 كوب زبادى.( انا حطيت علبة زبادى 80 جم )
1 ملعقة كبيرة نشا.( حطيت معلقة بودرة كاسترد فانيليا )
1/2 كوب سمن سايح.( انا استخدمت زيت درة بدل السمنة )
1/2 كوب سكر.
1 ملعقة كبيرة بيكنج بودر.
2 بيضة.
فانيليا.
1 كوب شربات (سيرب) ( عملت كوب و نص سكر على كوب ماء و معلقة صغيرة عصير ليمون و سيبتهم يغلو لحد
ما تحصلى على القوام المظبوط ..يكون الشربات تقيل الى حد ما ( و طبعا لازم يكون بارد لما نصبه على الكيك )
يعنى تعمليه من بدرى

الطريقة :
** هنجيب صنية مدهونة زيت و الافضل نعفرها بدقيق خفيف و هنفرد اوراق الجلاش كل ورقة لوحدها م هناخد كل ورقة نكرمشها و نحطها فى الصنية ( الشيف كانت بتاخد ورقتين ورقتين تكرمشهم و تحطهم فى الصنية …بس انا فضلت ورقة ورقة …و نعمل كدا لحد ما نخلص كمية الجلاش كلها

** انا هنا استخدمت صنية مقاس 28 …و بعدين هنضرب فى الخلاط (اللبن – الزبادى – النشا – السمن – السكر – البيكنج بودر – البيض – الفانيليا).و نصب الخليط ده و نوزعه على الجلاش فى الصنية ..خلى بالك ….( نوزعه على صنية الجلاش )
مش نكبه كله فى حته واحدة …و بعدين بظهر المعلقة اضغط بسيط جدا عشان اساورى ورقات الجلاش ببعضها

** و بعدين هنحطها فى فرن على درجة حرارة 180 فى الرف اللى فى النص …زى الكيك العادى بالظبط .لحد ما تحمر
و تختبريها بخلة من النص …هى بتاخد فى الفرن من 30 الى 40 دقيقة على حسب فرنك
( و طبعا تكونى مشغلة فرنك من بداية شغلك فى الكيك )

و لما وشها يحمر تطلعيها و تحطى عليها الشربات البارد و تسبيها خالص لحد ما تبرد و تقطعيها

…لانك لو قطعتيها و هى سخنة هتتبهدل معاكى و لما بتبات بتكون احلى و احلى ……و ممكن كمان تزينى وشها باى مكسرات عندك او جوز الهند
وبالهنا والشفا

• 40 views
  • تم النشر في:

مطبخ لمسة

• آخر تعديل: At 4:57 م
  • كلمات دلالية: ,
  • قم بنسخ الرابط المختصر أدناه من زر النسخ لمشاركته:

https://xn--ygb7adj.com/?p=119601